“Het is mijn doel om toekomstbestendige oplossingen te realiseren”

- Koen Gudde, programma manager -

Koen ontwikkelt nieuwe distributiecentra

Koen Gudde werkt als programma manager binnen Brocacef. Hij houdt van bouwen en veranderen. Of het nu gaat om het gebouw, de inrichting van distributiecentra (DC’s) of processen, bij Koen (en de mensen in zijn teams) ben je dan aan het juiste adres.

Koen: ‘Ik breng mensen bij elkaar en probeer processen aan elkaar te knopen, zodat we binnen scope, tijd, kwaliteit en budget blijven. Die zaken moet je binnen projecten altijd in balans houden. Samen met de zorg voor de afstemming tussen de verschillende partijen. Alleen samen kunnen we onze doelen bereiken.

“Vorm volgt zoveel mogelijk de functie”

Op dit moment is Koen bezig met de afronding van het nieuwe distributiecentrum voor Brocacef Healthcare Logistics (BHL) in Ede. ‘De locatie in Ede was al ontworpen in opdracht van de projectontwikkelaar, vertelt Koen. ‘Dat betekent dat lay-out van het pand al bepaald zijn in tegenstelling tot een volledig eigen nieuwbouwproject. Het gebouw konden we daardoor niet zelf vormgeven, wel de inrichting naar onze handzetten. Die wordt bepaald door de processen die in een pand plaatsvinden. Vorm volgt zoveel mogelijk de functie.’

Ervaring

Koen heeft al eerder ervaring opgedaan binnen Brocacef met de bouw en inrichting van DC’s. ‘Ik was verantwoordelijk voor de inrichting van de huidige DC van BHL in Amersfoort en de uitbreiding van ons fulfilmentcenter in Eindhoven en realisatie van de transport hub in Staphorst.’

‘Parallel aan de bouw van DC Ede, ben ik ook betrokken bij de bouw en inrichting van een nieuw fulfilmentcenter in Amsterdam. Dit project is gestart in 2020 en had een veel langere aanlooptijd, omdat dit gebouw eerst is ontworpen samen met een architect.'

“We proberen daarom door een flexibele inrichting rekening te houden met mogelijke veranderingen”

‘Aan de tekentafel bedenk je hoe je processen optimaal wilt vormgeven. Daarna veranderen vaak toch nog uitgangspunten of eisen. Bijvoorbeeld door onvoorziene zaken of besluiten, zoals activiteiten die worden samengevoegd op een locatie. Die zal je dan toch ergens moeten incorporeren in het gebouw. We proberen daarom door een flexibele inrichting rekening te houden met mogelijke veranderingen.’

“Het is belangrijk collega's uit te nodigen en helpen de overstap te maken naar een nieuwe omgeving"

‘Een nieuwe locatie heeft grote impact op de werkomgeving van de medewerkers en vraagt om flexibiliteit en aanpassingsvermogen. Verandermanagement is daarom heel belangrijk', zegt Koen. ‘Het is belangrijk collega's uit te nodigen en helpen de overstap te maken naar een nieuwe omgeving én hen te begeleiden hieraan te wennen. Tegelijkertijd wil je vooruitgang boeken in zaken, die toch geregeld moeten (gaan) worden door veranderende eisen zoals wet- en regelgeving. Bijvoorbeeld op het vlak van duurzaamheid en toekomstbestendigheid.’

Duurzaamheid

‘Beide nieuwe panden voldoen aan BREEAM-specificaties. Dat betekent dat de gebouwen voldoen aan de hoogste normen op gebied van isolatie en energieprestatie. De panden zijn daarnaast natuur inclusief gebouwd, op het dak komen bijvoorbeeld zonnepanelen en om het pand staan insectenhotels, zijn er vleermuis schuilplekken en nestkasten voor vogels.’

‘De werkprocessen worden ook aangepast. Alle binnenkomende zendingen zijn vooraf aangemeld in het transportation management system (TMS) waardoor we precies weten wat er binnenkomt. De binnenkomende trailers krijgen direct bij aankomst aan de poort een dock (laad/los plek) toegewezen waar ze gaan lossen. Voorheen parkeerden chauffeurs hun vrachtwagen, gingen naar de goederen ontvangstbalie met hun laadbrief en als dat proces was afgerond, kregen ze een dock toegewezen en konden hun vrachtwagen aandocken.’

“Soepele flow levert voor alle partijen tijdwinst op”

‘Het huidige werkproces werkt niet efficiënt en leidt tot onnodige wachttijden. Met de nieuwe werkwijze zullen de, veelal internationaal opererende, vrachtwagens straks in Ede vrijwel direct gelost en geladen worden, waardoor een chauffeur daarna meteen weg kan. Een soepele flow levert voor alle partijen tijdwinst op. Dit is ook mogelijk doordat het verkeer van personeel en het zakelijk verkeer fysiek gescheiden zijn door aparte in- en uitgangen voor goederen- en personenvervoer. Hierdoor zijn stromen makkelijker goed te beveiligen en te bewaken.

Van drie hallen naar een hal

Koen: ‘De huidige locatie van BHL in Amersfoort bestaat uit drie hallen, waarbij alle docks in één hal geconcentreerd zijn. Ook worden de verzamelde goederen in deze hal geconsolideerd en verzendklaar gemaakt. Als er dan bij een dock gelost wordt, is de uiteindelijke opslag meestal niet om de hoek. Dat betekent dus veel extra intern transport. In Ede zijn alle docks over de hele lange zijde direct tegenover de opslag geplaatst. Je kunt dus lossen dicht bij de plek waar de goederen ook worden opgeslagen in het magazijn. Doordat palletstellingen en gangen straks zijn ingedeeld per klant, is bij aankomst direct duidelijk waar goederen uiteindelijk worden opgeslagen.’

“Deze werkwijze scheelt veel intern transport en is daardoor efficiënter en sneller”

‘Dit werkt ook zo bij de nieuwe gesloten cold chain. Vanaf het gekoelde docks, waar koelwagens lossen, gaan leveringen direct de koelcel in. Op deze manier blijft de koude keten intact en zo de kwaliteit en veiligheid van goederen gewaarborgd. In de koelcel is plaats is voor zo'n 2.300 pallets. De koelcel is zo gebouwd, dat het mogelijk is om die uit te breiden met nog eens 4.000 pallets zodra daar behoefte aan is.

Hogere pallets

‘De huidige pallethoogte is gestandaardiseerd op 1,10 meter. Inclusief pallet komt dan op 1,20 meter. Zet je twee pallets op elkaar, dan is de hoogte 2,40 meter en dat is gelijk aan de hoogte van een standaard trailer. De palletstellingen in het magazijn zijn hier op ingericht. Dat betekent dat pallets die hoger zijn dan 1,10 meter, moeten worden verdeeld over twee pallets. Het huidige gebrek aan flexibiliteit in de hoogte, komt door de noodzakelijke sprinklerinstallatie nu nog door de stellingen loopt. In het nieuwe pand in Ede is de blusinstallatie geïntegreerd in het plafond. Hierdoor zijn de magazijnstellingen flexibel te configureren en kunnen pallets met variabele hoogte direct opgeslagen worden. Dat scheelt extra handeling en bespaart extra paletruimte. Handig voor onszelf en bespaart tijd en kosten voor onze klanten’

“Het is mijn doel om toekomstbestendige oplossingen te realiseren”

Teamwerk

‘Het is mijn passie om efficiënte toekomstbestendige oplossingen te realiseren’, zegt Koen. ‘In dit project zijn allerlei expertises vertegenwoordigd, die veel meer weten dan ik. Het is de som der delen die ervoor zorgt dat we dergelijke grootschalige projecten kunnen realiseren. Het is mijn rol om al die kennis bij elkaar te brengen en ervoor te zorgen dat er geen dingen over het hoofd worden gezien. Ik toets vooral of de juiste mensen over de juiste dingen hebben nagedacht. We zitten dankzij de inzet van het hele team nog op de planning die we aan het begin hebben opgesteld, ondanks de uitdagingen die we onderweg zijn tegengekomen. Daar ben ik wel trots op. Dat is een grote teamprestatie!’

Andere 'Wij zorgen voor' artikelen