"Thuis bouw je een band op met de patiënt"

- Verpleegkundige Jilske -

Jilske zorgt voor fijne patiëntbeleving

Steeds meer ziekenhuizen ontdekken dat specialistische zorg ook thuis mogelijk is en dat dit zelfs veel voordelen oplevert. Patiënten vinden het prettiger en er ontstaat ruimte voor mensen die zorg nodig hebben in het ziekenhuis. Om deze ‘zorg op afstand’ aan te kunnen bieden, zijn gespecialiseerde verpleegkundigen nodig. Jilske Dwars is zo’n  verpleegkundige. Ze werkt sinds 2017 bij Brocacef Healthcare Services (BHS) als infuusverpleegkundige . In opdracht van specialisten in het ziekenhuis bezoekt ze mensen thuis.

Betekenisvol werk
Na een aantal jaren in de evenementensector werkzaam te zijn geweest, liet Jilske zich omscholen tot verpleegkundige. “De zorg geeft meer voldoening. Wel was ik na een aantal jaar in het ziekenhuis te hebben gewerkt, op zoek naar een manier om werk beter te combineren met  privé  in verband met vanwege mijn opgroeiende tweeling. De functie als verpleegkundige bij BHS kwam als geroepen. Het grootste voordeel is dat ik zelf mijn agenda beheer. Daardoor ben ik flexibel.”

 

"Quote"

Dichter bij de patiënt
Meestal is Jilske onderweg. Dan bezoekt ze bijvoorbeeld mensen met een ernstige vorm van migraine. Of MS-patiënten, die ze leert om zelf hun medicijn toe te dienen. “Doordat ik patiënten in hun thuisomgeving bezoek, leer ik hen goed kennen. De arts in het ziekenhuis ziet niet hoe dat 22-jarige meisje zit opgesloten in haar kamer met alle gordijnen dicht, omdat iedere zonnestraal te veel is. En hij ziet ook niet dat zijn MS-patiënt vreemde plekken op zijn benen krijgt door het medicijn dat hij iedere week toegediend krijgt; een teken dat de behandeling misschien moet worden herzien. Thuis bouw je een band op met de patiënt. Die durft dan eerder te vertellen over bijwerkingen of andere klachten.” Die bijwerkingen speelt Jilske door aan de gespecialiseerde verpleegkundige of arts in het ziekenhuis, zodat diegene daarnaar kan handelen. 


Ook voor patiënten is deze persoonlijke zorg prettiger. “Sommigen vinden het in het begin spannend; het ziekenhuis geeft patiënten een gevoel van veiligheid. Maar als je meerdere keren per week geprikt moet worden, heeft thuis vaak toch de voorkeur. Het scheelt reistijd, past beter in de dag en is vele malen persoonlijker.” 

 

Alles wordt geregeld
BHS regelt de logistiek van de leveringen van materialen en medicatie. “De apotheek en de klantenservice regelen alles. Materialen worden bij de patiënt geleverd met speciaal (gekoeld) transport. Ik heb nog nooit zonder gezeten. Het systeem rekent zelf uit wanneer nieuwe materialen nodig zijn, daar hoef ik zelf niets voor te doen. Dat is heel fijn, want zo kan ik al mijn aandacht aan mijn patiënten geven.”

 

“Quote”

 

Veilige zorg
Onderdeel van ons coronaprotocol is dat wij niet verplegen in een woning waar coronaklachten zijn. Daarom bellen mijn collega’s van de klantenservice voordat een afspraak plaatsvindt, of de patiënt of zijn/haar huisgenoten gezondheidsklachten hebben. Als dat niet zo is en de patiënt vindt het goed, komen wij gewoon langs en nemen wij de richtlijnen van het RIVM in acht. In het begin waren er wel wat patiënten die angstig waren. Maar nu ze hebben gezien hoe serieus we omgaan met de richtlijnen, hebben ze vertrouwen en is die angst weggeëbd.”

Hoe kunnen wij u verder helpen?

X
Cookies helpen ons om uw website-ervaring te verbeteren.
Door onze website te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.
Akkoord