Maarssen,
21
december
2021
|
15:48
Europe/Amsterdam

Gezond010 in Rotterdam gaat door met de BENU Gezondheidscheck

De in juni van dit jaar gestarte inzet van de BENU Gezondheidscheck in het programma Gezond010 wordt voorgezet. In dit programma werkt de gemeente Rotterdam met partners, zoals in VGZ en BENU samen aan de gezondheid van Rotterdammers. De BENU Gezondheidscheck is een laagdrempelige manier voor inwoners inzicht te krijgen in hun gezondheid en vrijblijvend leefstijl advies te ontvangen. De gemeente Rotterdam wil hiermee inwoners slimmere, regionale zorg aanbieden.

Nazorg

BENU regiomanager Nora Akaliri is verheugd dat de samenwerking wordt verlengd: “Het is fijn dat het nut van de BENU Gezondheidscheck als waardevol wordt gezien bij het signaleren van gezondheidsrisico’s. Dat wordt bevestigd door de verlenging van de afspraken met VGZ . Inmiddels hebben ruim honderd Rotterdammers gebruik gemaakt van de BENU Gezondheidscheck (VGZ klanten met het Rotterdampakket kunnen voor niets een check laten doen). Tijdens deze check krijgt een deelnemer vragen over dagelijkse gewoontes, zoals voeding, slaap en beweging. Daarnaast worden waarden als bloeddruk, cholesterol, BMI, buikomtrek en bloedsuikerwaarde gemeten. Op basis hiervan geven wij een persoonlijk gezondheidsadvies.”

“Samen met de gemeente en VGZ hebben we gekeken wat we kunnen doen om de bekendheid en de effectiviteit van de Gezondheidscheck te verhogen. Zo gaan we extra inzetten op meer Rotterdammers bekend te maken met deze mogelijkheid en extra aandacht voor nazorg”.

vervolg gezond010 BENU gezondheidscheck

Populatie

Er blijkt veel variatie in leefstijl onder de deelnemers aan de BENU Gezondheidscheck. Een apotheker die de checks regelmatig uitvoert vertelt: “Sommige deelnemers bewegen de hele dag bijna niet. Vaak hebben ze daardoor overgewicht. Zo zagen we een meneer in een rolstoel, die de hele dag dronk, rookte, en een veel te hoge bloeddruk had. Zijn cholesterol waardes klopten ook niet. Maar van zijn huisarts kreeg hij alleen pijnstillers. Sommige mensen schrikken van de uitslag van hun metingen, maar zijn daarna ook erg dankbaar dat ze het nu weten”.

“Laatst checkte ik een meneer van een jaar of 50 die heel erg zelfverzekerd binnenkwam. Hij was wat gezet en had een buikje. Hij vertelde dat hij de laatste tijd goed bezig was en zich energieker en fitter voelde. Hij sportte weer regelmatig en was ook op de fiets gekomen. Hij gebruikte wel bloeddrukmedicijnen, maar zijn waarden werden niet regelmatig gecontroleerd. Eigenlijk wilde hij een bevestiging zien dat hij goed bezig was. Het tegendeel bleek echter waar te zijn. Zijn bloeddruk was te hoog, net als zijn cholesterol. Ook zijn BMI was niet goed, maar dat wist hij al. Door de uitslag was hij volledig van slag. Hij was er van overtuigd dat hij goed bezig was en gezond. Het inzicht in zijn toestand was voor hem de aanleiding om zijn leefstijl serieuzer aan te pakken en hulp in te schakelen via de huisarts”.

“Ik ben blij dat wij nu de ruimte gaan krijgen om de deelnemers een tijd na de Gezondheidscheck te bellen om te horen hoe het gaat. Daar hebben huisartsen vaak geen tijd voor. Dat is jammer, want je moet mensen actief blijven motiveren en wijzen op de mogelijkheden om hun leefstijl te veranderen. We kunnen ze dan wijzen op activiteiten en begeleiding op het gebied van leefstijl verbetering van hun zorgverzekering. Die programma’s zijn wel beschikbaar voor verzekerden, maar er wordt nog weinig gebruik van gemaakt.”

Vervolg

“Er is veel belangstelling van andere steden en regio’s voor de BENU Gezondheidscheck”, vertelt Nora. “Ze zien het nut en noodzaak om bewoners een laagdrempelige manier aan te bieden om hun gezondheid te checken. Bij een apotheek kun je gewoon binnenlopen of je komt al langs voor medicijnen of middelen. Vanuit deze vertrouwde omgeving kunnen wij vanuit onze rol goed een gesprek beginnen over medicijngebruik en alternatieven zoals verandering in leefstijl. Omdat de apotheker spil in het web is, is doorverwijzen naar andere zorgverleners en welzijnsorganisaties voor ons niet meer dan logisch. Deze holistische benadering draagt bij aan kwaliteit van zorg en verlaging van kosten, win-win dus ”.