Maarssen,
04
maart
2021
|
17:27
Europe/Amsterdam

Brocacef koelt transport voor Fagron actief

Maron de Boer transport

Tot voor kort maakte Brocacef transport voor het vervoer van Fagron geneesmiddelen gebruik van koelboxen. “Dat werkte op zich prima, maar we zagen beiden ook kansen voor verbetering, zegt Maron de Boer, Business Development Manager bij Brocacef transport. “Samen zijn we op zoek gegaan naar een betere en toekomst bestendige oplossing. Door actieve koeling te gebruiken is de kwaliteit van dienstverlening enorm omhoog gegaan.”

Fagron is een internationaal farmaceutisch bedrijf dat onder andere bereidingen op maat maakt en ook grondstoffen en apparatuur aan apotheken levert om zelf farmaceutische bereidingen te maken. Maron: “We verzorgen al enkele jaren het transport voor Fagron. Doordat we een zeer uitgebreid netwerk hebben van apotheken, ziekenhuizen en (zorg) instellingen waar we met grote regelmaat aan leveren, zijn we voor hen een goede partner. Fagron ‘lift’ als het ware mee met onze reguliere transport diensten.”

Van koelbox naar koelcompartiment

“Voor veel externe opdrachtgevers leveren we geneesmiddelen nu nog in koelboxen. Die koelboxen worden op temperatuur gehouden met koelelementen. Dat vergt extra werkzaamheden in de voorbereiding en ook opslagruimte” aldus Maron. “De koelboxen gaan vol naar klanten en moeten daarna leeg weer terug naar Brocacef. In de tussentijd staan ze (soms in de weg) bij de ontvanger tot wij ze weer meenemen na een nieuwe levering. Voor een volgend transport moeten de koelelementen eerst worden gekoeld voor ze weer bruikbaar zijn in een koelbox. Een koelbox heeft geen sensors, dus we kunnen temperatuur niet precies in de gaten houden als geneesmiddelen in een koelbox zitten.”

“Dat is allemaal verleden tijd met compartimenten die actief koelen in onze voertuigen. Actief koelen houdt in dat de temperatuur mechanisch (met een compressor) wordt geregeld. Dankzij deze compartimenten besparen we veel tijd bij het voorbereiden van leveringen en kunnen we laadruimte efficiënter benutten. Tijdens het transport laadt de bedrijfswagen de accu van de koelcompartimenten op en ’s-nachts in het distributiecentrum zijn ze met netstroom verbonden. Op korte termijn gaan we al onze transporten actief gaan koelen en koelboxen uitfaseren”, vertelt Maron.

Koude keten intact houden

Doordat we precies weten welke levering in een koelcompartiment zit, kunnen we de temperatuur real time in de gaten houden en per aflevering rapporteren aan de ontvanger. Zo weet de ontvanger dat de afgeleverde middelen juist en veilig zijn getransporteerd. Chauffeurs plaatsen de levering zelf in de (voorraad) koelkast van de ontvanger in plaats van ze enkel te overhandigen. Op deze manier ontzorgen we onze klanten en blijft de koude keten intact”.